WHATSAPP:- 012-3596310


Tuesday, February 28, 2017

Tips wajah licin bebas jerawat

Kulit bersih licin tanpa sebarang jerawat dan parut memang menjadi idaman kalbu, terutamanya perempuan. Kalau tak lawa, nanti orang tak nak kan? Ketakutan takde orang nak sebab muka tak lawa nie memang mendera kaum hawa untuk mencari penyeleasaian masalah jerawat mereka, lagi-lagi kalau jenis jerawat batu nie. Majoriti memang akan mencari tips-tips untuk mendapatkan kulit licin berseri-seri tanpa sebarang jerawat di muka.






                                                                              PUNCA JERAWAT



10 Petua Mudah Hilangkan Parut Muka

1. Aloe Vera atau Lidah Buaya

Lidah buaya kaya dengan vitamin semulajadi yang membantu memulihkan kulit dan menghilangkan parut secara beransur-ansur.

Aloe Vera juga bersifat lembut, maka susah nak overdose walaupun letak banyak-banyak. Tapi tak perlu banyak pun, sikit cukup. Lidah Buaya boleh didapati di farmasi, tapi kalau tanam sendiri pun dia senang tumbuh.
Caranya: patahkan daun, ambil lendirnya dan sapukan ke muka. Biarkan lendir atau gel semulajadi itu selama setengah jam, kemudian cuci muka macam biasa.

2. Baking Soda

Atau nama lainnya natrium bikarbonat. Bahan ni ada dalam semua rumah, sebab banyak kegunaannya. Antaranya meghilangkan parut jerawat.

Khasiatnya: Baking soda ini menyerap masuk ke dalam pora kulit dan membersihkannya dan juga mengelakkan jerawat baru naik.
Caranya: Campurkan 2 sudu teh baking soda dengan sedikit air, jangan cair sangat. Bagi pekat, macam pes. Lumurkan campuran ini ke muka anda di mana paling banyak parut.
Pastikan anda cuci muka guna moisturizer selepas basuh baking soda. Amalkan setiap dua hari sekali.

3. Minyak kelapa dara

Di pasaran sekarang terdapat banyak virgin coconut oil atau minyak kelapa dara. Sememangnya ia lebih berkhasiat daripada minyak kelapa biasa kerana cara penghasilan minyak yang tak menggunakan haba.

Caranya: titiskan minyak kelapa dara ke tapak tangan anda dan biarkan suhu badan anda memanaskannya. Urut perlahan-lahan muka anda dengan minyak, dan biarkan sahaja, tak perlu cuci. Ia akan terus bekerja keras memulihkan kulit anda daripada parut jerawat.
Kalau rimas, biarkan setengah jam sebelum cuci dengan cleanser biasa

4. Timun

Timun mengandungi kadar air yang sangat tinggi, tidak lupa juga vitamin A, vitamin C, dan magnesium - semua yang terbaik untuk kulit anda.

Caranya: hiris timun segar, dan tempekkan pada kulit muka yang berparut. Biarkan setengah jam, kemudian bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari sehingga parut hilang.

5. Madu

Semua sedia maklum bahawa madu adalah raja segala makanan. Tapi malangnya kebanyakan madu dalam pasaran adalah madu yang diproses, dan telah hilang khasiat perubatannya. Cari madu lebah asli, kalau tak petua ni tak jadi.
Caranya: madu lebah asli, ambil sedikit sahaja cukup-cukup untuk urutkan kulit muka. Jangan banyak sangat. Madu liar ni panas. Dah urut, biarkan sahaja. Tak payah bilas. Biarkan mukjizat Nabi Ayub ni laksanakan tugasnya!

6. Lemon

Lemon adalah asid alfa hidroksil semulajadi, sejenis asid AHA yang fungsinya khusus untuk membantu kulit baru tumbuh seterusnya mengurangkan parut jerawat.

Caranya: Perah sedikit jus lemon ke dalam mangkuk. Kalau kulit anda sensitif, cairkan dengan air sejuk. Kalau tak tak perlu cairkan. Gunakan kapas, sapukan ke muka dan biarkan kering.
Setelah kering, bilas dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

7. Ubi Kentang

Tahukah anda jus ubi kentang sebenarnya kaya dengan vitamin dan mineral? Selain itu, kanji dalam ubi kentang juga boleh menghaluskan kulit wajah.

Caranya: hiris kentang nipis-nipis dan tempekkan kepada kulit muka. Kalau nak, boleh juga buat hirisan tebal dan urutkan pada bahagian berparut. Biarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum dibilas dengan air suam. Amalkan sekali sehari.

8. Bedak sejuk

Bedak sejuk memang popular sebagai cara tradisional untuk kesihatan kulit muka. Bedak sejuk menyerap minyak dan mengosongkan pora, dua punca utama jerawat.

Caranya: tumbuk sikit bedak sejuk dan campurkan dengan air. Buat pekat-pekat. Lumur dan urutkan campuran pada kulit muka dan biarkan semalaman. Pagi sebelum solat Subuh basuh dengan air sejuk. Amalkan setiap hari.

9. Air tebu

Air tebu mengandungi asid glycolic, juga sejenis asid AHA seperti jus lemon tadi. Ia menghilangkan sel mati dan menggalakkan pertumbuhan sel baru.
air tebu boleh hilangkan parut jerawat
Caranya: campurkan 2 bahagian air tebu dengan satu bahagian minyak zaitun. Titiskan sedikit jus lemon, dan sapukan pada kulit muka. Biarkan selama 15 minit sebelum dicuci dengan moisturizer. Amalkan sekali setiap dua atau tiga hari.

10. Vitamin E

Yang ini paling mudah. Semua sedia maklum bahawa Vitamin E memang vitamin penjaga kulit.
petua hilangkan parut jerawat dengan kapsul vitamin e
Caranya: Pecahkan kapsul vitamin E yang dibeli di farmasi. Biasanya vitamin E dijual dalam bentuk minyak. Lumurkan minyak tersebut pada kulit muka yang berparut. Biarkan 15 minit dan cuci dengan moisturizer.


Tips Untuk Menjaga Muka Daripada Jerawat


1. Pastikan wajah sentiasa dalam keadaan BERSIH.
2. Jangan terlalu kerap menggunakan mekap yang TEBAL di wajah.
3. Bersihkan wajah dengan SEMPURNA setiap kali selepas mengunakan mekap.
4. CUCI wajah sekurang-kurangnya 3 kali sehari dengan air suam dan gunakan pembersih yang sesuai untuk kulit wajah yang berminyak dan berjerawat. Lakukan dalam urutan berputar.
5. Jangan lakukan urutan atau pembersihan yang BERLEBIHAN kerana ia akan menyebabkan iritasi.
6. Elakkan daripada memicit jerawat dengan kuku! MEMICIT jerawat akan menyebabkan kulit menjadi bengkak, merah dan berparut.
7. Jagalah kebersihan rambut dan tangan kamu. Jangan menyentuh wajah dalam keadaan jari yang KOTOR. Sebaiknya bersihkan tangan sebelum menyentuh wajah.
8. Hentikan menggunakan MEKAP ketika wajah masih berjerawat.
9. Sering berganti TUALA pengelap wajah, pastikan tuala tersebut lembut dan bersih
10. Lindungi kulit dari SINAR matahari kerana ia akan meransang kulit mengeluarkan lebih banyak sebum sehingga menyebabkan pertumbuhan jerawat.
11. Jika jerawat tumbuh di bahagian belakang, pakailah pakaian yang LONGGAR, ringan dan dapat menyerap peluh.
12. Kurangkan memakai SKARF dan topi kerana ia sering menjadi tempat terkumpulnya minyak dan debu.
13. Dapatkan NASIHAT doktor sekiranya jerawat tidak berkurangan.
14. Kurangkan MAKANAN yang pedas, berminyak dan berkalori.

Cuba tengok testimoni kat bawah ni.
Pengguna Jus iChantique berkongsi hasil mengamalkan jus ini sahajaa..






Sebab tu saya syorkan amalkan jus iChantique sebagai supliment tambahan untuk kulit anda..



 ANDA NAK CUBA ?

ADA HARGA TAWARAN ISTIMEWA MENANTI ANDA !

-------------------------
TAWARAN HARGA ISTIMEWA
-------------------------

Harga 1 botol RMm55 + postage RM8 = RM63


Harga PROMOSI JIMAT


2 botol RM100 + postage RM10 = Jimat RM10
3 botol RM138 + postage RM12 = Jimat RM27
4 botol RM184 + postage RM13 = Jimat Rm36


Ramai yg grab 3@4 botol sis.. Pakej Super Jimat..! mereka buat stok terus.
1 botol untuk 10-13 Hari
1 hari ambil 2x..Pagi & Malam
Rasa Mangga Yang sedap..



✆ WASAPP ❝JIC❞ ke 012-3596310 / 014-9771434
✆ WASAPP ❝JIC❞ ke 012-3596310 / 014-9771434
✆ WASAPP ❝JIC❞ ke 012-3596310 / 014-9771434


1 comment:

  1. STOKIS Jus iCHANTIQUE - (BUKIT KAPAR / MERU / KLANG / SHAH ALAM)
    HUBUNGI : 019-3988548 (UMMI)
    FB :https://www.facebook.com/umminafizhurilain
    BLOG : http://nafizhurilainshoppe.blogspot.my/

    ReplyDelete